Met een beetje vertrouwen op de wetenschap en een zware dosis logica laat ik je zien hoe je op een eenvoudige manier de kleur van je bedrijfskleding kunt kiezen.
Gebruikt jouw bedrijf een opvallende kleur binnen de huisstijl?
Het kan zijn dat jouw bedrijf een merkbepalende kleur heeft. EasyJet, bijvoorbeeld, is synoniem met de kleur oranje. Maar dat is niet omdat het bedrijf uit Nederland komt en een link wil leggen met de Nederlandse koninklijke familie of dat het is begonnen in Valencia, in een regio die beroemd is om de sinaasappelteelt. De kleur oranje is zo verbonden met het imago van het bedrijf dat het niet verwonderlijk is dat hij zo uitgebreid wordt gebruikt in de branding van het bedrijf.
Als jouw bedrijf een bepaalde merkkleur heeft kan het zijn dat je die in de bedrijfskleding wilt gebruiken. Het helpt jouw merk/bedrijf te promoten en de aanwezigheid te vergroten in de ruimte waar het wordt gedragen. Of het nu op kantoor is of dat het wordt gezien tijdens het dagelijkse woon-werkverkeer. Het zien van de merkkleur gekoppeld aan een bedrijfslogo plaatst het bedrijf in de gedachten van de toeschouwer. Dit versterkt uw aanwezigheid en kan de beslissende factor zijn die een potentiƫle klant op het juiste moment aan het denken zet.
Past de branche bij een gedurfde kleur voor jouw bedrijfskleding?
Zelfs als jouw bedrijf/merk en logo een opvallende kleur heeft moet je nog steeds overwegen of de omgeving waarin je werkt past bij deze gedurfde kleur. Uit onderzoek is gebleken dat mensen binnen 90 seconden na de eerste kennismaking met een persoon of product een beslissing nemen en dat 80% van dit oordeel alleen al door de kleur wordt bepaald. Dit toont het inherente risico aan van het kiezen van een gedurfde kleur voor uw werkkleding. De kleur moet passen bij wat wordt “verkocht”. Hoe gedurfder, opvallender de kleur; hoe levendiger, leuker en sneller de perceptie van uw bedrijf. Dit is geweldig voor moderne, jonge en bedrijvige ondernemingen.
Gedurfd werkt ook voor nieuwe bedrijven die zich in een overvolle markt willen onderscheiden als iets nieuws en toegankelijks. Zoals EasyJet deed door de kleur oranje te gebruiken, in groot contrast met meer gevestigde merken, zoals KLM die speelt in op hun betrouwbaarheid met de kleur blauw.
Maar cool en opvallend is niet passend voor bedrijven die de boodschap willen uitdragen dat ze betrouwbaar en stabiel zijn zoals financiƫle instellingen en adviesdiensten met een lange staat van dienst, bars en restaurants in het hogere segment of alles waar het betalen voor dat bedrijf een weloverwogen gedachte is vanwege de prijs en de kwaliteit van de verwachte dienstverlening.
Als je bovenstaande vragen met “Ja” hebt kunnen beantwoorden breng dan duidelijk de boodschap over dat uw zaak fris, levendig en voor iedereen toegankelijk is door opvallende kleuren te gebruiken.
En als je twee keer “Nee” hebt geantwoord, blijf dan neutraal. Om de toon over te brengen dat je een meer weloverwogen keuze bent.
Bij een “Ja” en “Nee” overweeg een combinatie in de huisstijl en kleuren. In dit geval is er altijd de optie om het beste van beide werelden te combineren. Want hoezeer EasyJet ook iets anders moest aanbieden om hun USP in het bewustzijn van de markt te houden – goedkope vluchten in een tijd dat die nog niet zo gewoon waren – ze hebben nog steeds mensenlevens in handen als ze op 35.000 voet vliegen. Daarom zie je in hun uniformen dat het gedurfde, leuke, innemende oranje beperkt blijft tot de accessoires. De rest van het uniform is betrouwbaar, stabiel en neutraal zwart.
Als dit jou heeft geholpen om een keuze te maken voor kleuren neem dan een vrijblijvend contact met ons op. Met FIER kunnen we “jouw” kleuren perfect vertalen naar passende bedrijfskleding.